Interjú – Magyar tervezők nyomában – Noen Design

Ismételten meginterjúvóltam egy szívemhez igazán közel álló hazai tervezőt, aki nem más mint Bráz Noémi a Noen Design brand megálmodója és megalkotója! Noémiről előljáróban annyit szeretnék elárulni, hogy nem túlzás, ha azt mondom, hogy kis hazánk egyik legeredetibb, legkiemelkedőbb tervezője. Ismerjétek meg Őt közelebbről!

Mesélj magadról egy keveset kérlek!

Szlovákia egy kis városából, Szepsiből származom. 15 évesen költöztem fel Budapestre, itt kezdtem középiskolái tanulmányaimat a Képző és Iparművészeti Szakközépiskola textil szakán. BA és MA divattervezői diplomám a Budapesti Metropolitan Egyetemen szereztem.

Mindig tudtad, hogy divattervezéssel szeretnél foglalkozni?

Már kiskoromban nagyon kreatív gyerek voltam. Örökké rajzoltam, babáknak rongyból ruhát csomóztam, varrtam. Persze sok más dolog is érdekelt zene, sport. Végül ahogy nőttem letisztultak az érdeklődési körök, és a művészeti vonal volt az ami mindig állandó része az életemnek. A kreativitás és az alkotási tevékenység számomra alapszükséglet. Középiskola alatt konkretizálódott, hogy a divattervezés irányába veszem az utam. Azóta is ebbe az irányba haladok.

Minek/Kinek a hatására kezdted el a tervezést?

Hmm. Konkrétan nálam nincs ilyen. Nekem a kihívások megugrása indította el a tervezési és kivitelezési vágyam. Egy ponton túl már nem csak papíron akartam visszalátni alkotásaim, hanem meg is szerettem volna őket valósítani, kilépni a 3D-s világba, ez ugye megint új kihívásokat rejt, problémákat, akadályokat, amiket le lehet küzdeni, meg lehet oldani. Ezek nagyon ösztönzően hatnak rám.

Te magad tervezed és kivitelezed a darabokat?

Az egyetem alatt a tervezés és a kivitelezés minden pontját saját kezüleg végeztem. Szeretem érteni a folyamatokat. Fontos, hogy egy tervező belelásson a kivitelezési folyamatokba, hogy tisztába legyen a felé szánt elvárásokkal és a saját elvárásaival a gyártók vagy kivitelezők felé.

Az ékszereket saját kezüleg készítem, az öntéstől a csiszolásig. Ruhák esetén már nem minden folyamatot én végzek. Megtervezem, lemodellezem, de a végleges darab, amit eladásra szánok, már varrónő segítségével készül el.

Fontos neked, hogy egyedit alkoss?

Ez az egyik legnehezebb feladat, de igen fontos! Törekszem az egyediségre. Igyekszem egy sajátos formanyelvet, stílust kialakítani, ami a Noen brand jellegzetessége tud majd lenni.

Mikor alakult meg a brand?

A Noen brandet még az egyetem alatt hoztam létre. Igazából, itt még csak egy névadásról volt szó, hogy milyen cím alatt publikálom magam és az alkotásaim. A valós megalakulás inkább a most hoz köthető, hisz épp cégalapításban vagyok.

Mi az, ami inspirál a mindennapokban?

Mi az, ami nem?! (nagy mosoly) Igyekszem bármiben meglátni az inspirációs értéket. Ami számomra biztos inspirációs forrás az a művészetek, és művészeti hatások.

Melyek azok a színek, formák, anyagok melyeket a legtöbbször használsz?

Szeretek kísérletezni, így eddig minden kollekcióm eltérő volt az előzőtől anyagban, formában, inspirációban. A farmer különböző típusait nagyon szeretem használni. Formailag törekszem a szabásvonalak minimalizálásra, illetve olyan fazonok megalkotására, amelyek több testtípuson jól mutatnak. Szinekben a monokróm az ami dominál, bár előre elárulom, hogy a 2018-as kollekcióm eddigi legszínesebb lesz.

Mi volt a legnagyobb sikerélményed a márkával kapcsolatban?

A legnagyobb sikerélményem a márkával eddig a Kínában tartott 2017-es divathét volt, amin én is részt vehettem. Az elmondások alapján állva tapsoltak a nézők, persze én úgy izgultam mikor ki kellett mennem meghajolni, hogy csak arra koncentráltam, hogy meg ne botoljak a magas sarkúban. ( nagy mosoly ) De az összes többi divatbemutatóm nagy élmény volt.

Követed-e a folyamatosan változó trendeket?

Igen követem. Szerintem elengedhetetlen a tájékozódás, már csak azért is, hogy lássam miben kell valami másat alkotni, eltérőbbet a tömegtermékeknél.

Mit gondolsz a hazai tervezőkről? Van kereslet a termékeikre?

A Mester szakdolgozatom témájából fakadóan elvégeztem egy közvélemény kutatást, aminek sajnos az lett a végeredménye, durván összegezve: a Budapesten élők nagy része nem igényli az egyedi designer terméket, teljesen megelégednek a konfekcióval, és az inditex nyújtotta termékekkel.  Ez egy elég szomorú végeredmény. Bár szerintem ez abból is fakad, hogy kevésbé ismertek a magyar designerek.  Nagyon minimális az a réteg, aki az ellenkezőjét vallja. Ezért is tartom fontosnak a hazai tervezőket, hogy ez a tendencia változzon.

Ha néhány szóval jellemezned kellene a stílusod, melyek lennének azok?

Kísérletező, Művészi, Energikus

Jövőbeni tervek (hosszútávú, rövidtávú )

Elkészülni egy újabb kollekcióval, termék paletta színesítése, Weboldal- webshop elindítása, Külföldi megjelenések, Brand hazai promotálása, megismertetése, Workshopok indítása.

Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik most kezdenek el a divatszakmában tevékenykedni?

Jól gondolják meg! Ez nem csak egy jól csengő szakma, hanem hivatás, és a munkaidő nem ér véget, ha letelik a 8 óra.

Noémi munkáit a linkre kattintva tekinthetiek meg: https://www.facebook.com/noebraz/?fref=ts

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

